Anmeldelse af bogen Influencer

Influencer bog

Ved første øjekast ligner ”Influencer” en af mange bøger om ledelsesmetoder til at få medarbejdere til at arbejde mere effektivt. Man skal dog ikke have vendt mange sider, før man får en fornemmelse af at sidde med en ganske særlig bog.

Bogens grundpræmis bygger på forfattergruppens opdagelse af, at nogle få ledere igen og igen formåede at vende selv de mest udfordrende arbejdssituationer til de største succes’er. De evnede at forløse potentialet i deres medarbejdere, uanset hvilken udfordring de stod overfor. Forfatterne iværksatte derfor en omfattende research af, hvordan det var muligt for disse ledere, gentagne gange at levere så markant bedre resultater end andre ledere.

Resultatet af forfatternes research viste, at tre fællestræk gik igen hos disse ”influencers” ledelsesstil: De var tydelige omkring, hvilke resultater de ønskede, og hvordan de ville måle dem. De fokuserede på at ændre et lille antal kerneadfærdsmønstre hos medarbejderne, som ville give dem markant større sandsynlighed for at opnå deres resultat. Og endeligt fokuserede de al deres energi på seks forskellige indflydelseskilder, som kan motivere de ændringer i adfærdsmønstre, som de ønskede at se.

Groft sagt er forfatternes argument, hvis du kan inspirere dine medarbejder til at lave små, vedvarende ændringer på en lille håndfuld arbejdsvaner, kan du ændre deres motivation og give dem lyst til at arbejde mod det fælles mål. Influencers leder derfor efter en eller to helt konkrete arbejdssituationer, der kan skabe en kaskade af ændringer, hvis man formår at vende medarbejderens vane til en mere effektiv handling.

På mange måder er ”Influencer” en feel-good ledelsesbog, da den præsenterer succeshistorier, som eksempelvis en kvindelige leder i San Fransisco, der formår at gøre eks-kriminelle til ekstremt loyale og dedikerede medarbejdere. Men bogen balancerer smukt imellem at præsentere fænomenale succeshistorier fra erhvervslivet på en troværdig måde, og samtidig introducere en ledelsesstil, der virker tilstrækkeligt simpel at begive sig i kast med at udforske.

Influencers er inspirerende læsning. Den giver håb om en verden fuld af ledere, der har deres medarbejderes arbejdsglæde på hjerte og ikke blot bundlinje eller virksomhedens mål for øje. Det er opløftende at læse, hvordan mange forskellige influencers har fokuseret først på deres medarbejderes motivation og arbejdsglæde, for at skabe en bedre arbejdsplads, og derigennem har skabt større succes for virksomheden, end nogen havde turdet drømme om.

Anbefaling

Jeg vil anbefale bogen til dig, der står midt i en udfordrende ledelsessituation og har brug for håb og et nyt værktøj til en situation, der kan virke fastlås. Bogen giver mulighed for et nyt syn på de udfordringer en leder kan stå overfor, og endnu bedre; bogen giver konkrete redskaber til at stoppe med at se udfordringerne som trælse problemer, men i stedet se det reelle potentiale de rummer, når de forløses.

Influencer bogKøb Influencer

Læs mere og bestil Influencer

Skriv et svar