Anmeldelse af #TROSELV

Forfatter Kristoffer Hjorth Kruse
Tro Selv er skrevet af Kristoffer Hjorth Kruse og udgivet på Forlaget Mellemgaard, 26. juni 2017.

Ateistisk Selskab inviterede i 2016 danskerne til at tænke selv, i forbindelse med en landsdækkende kampagne. Stud. theol Kristoffer Hjorth Kruse tog denne udfordring op, og det er der kommet denne bog ud af.

Kruse inviterer læseren med på en rejse ind i den apologetiske verden, hvor han med stor indsigt fremfører sine argumenter for, hvorfor han synes kristendommen giver rationel mening.

Troselv har to hoveddele med en intentionel kronologi. I første del præsenteres både naturvidenskabelige og humanistiske argumenter for teismen – troen på en gud. Her forholder han sig ikke til, hvilken gud, men ønsker at fremføre argumenter for, hvorvidt det overhovedet giver mening at tro på en skabende guddom. Køber man denne præmis kan man læse videre i anden del, hvor Kruse bevæger sig over i argumentation for, hvorfor det netop er Bibelens Gud det giver mening at tro på, med udgangspunkt i evangeliernes beretning om Jesus.

Bogen er let tilgængelig og er ikke forudsat stor teologisk indsigt. Kruse er nærværende i sine argumenter og bruger forklaringer og eksempler fra det daglige liv, hvorigennem han åbner svært naturvidenskabeligt og filosofisk stof. Han er, bogen igennem, grundig i sin argumentation og går videnskabeligt til værks i et forsøg på, at bevise at kristendommen godt kan følge med på disse præmisser. Han er opmærksom på mulige modargumenter og bruger tid på at behandle de hyppigste gendrivelser med stor ydmyghed. Bogen er en invitation til videre reflektion – formålet er ikke at overbevise, men at udfordre eller underbygge læserens verdensbillede.

#Troselv er et relevant indspark i debatten om kristendommens plads i et videnskabesorienteret samfund og uanset om du er ateist, religiøs eller et sted derimellem er #Troselv en gemmenlæsning værd.

TroselvKøb bogen #Troselv

Troselv er bogen om hvorfor kristendommen giver rationel mening.